Yritysuutiset

Jättipankki Morgan Stanleyltä varoitus Teslan heikkenevistä näkymistä

Morgan Stanley laski Teslan osakkeen tavoitehintaa. Syitä on useita.

Teslan osake jatkoi keskiviikkona laskua kolmatta päivää peräkkäin, jonka aikana osakkeen arvosta on sulanut yli 13 prosenttia.

Jättipankki Morgan Stanley alensi osakkeen tavoitehintaa. Jättipankin uusi tavoitehinta Teslan osakkeelle on 320 dollaria, kun aiempi oli 345 dollaria. Tavoitehinta on silti edelleen selvästi yli tämän hetken vajaan 177 dollarin kurssinoteerauksen.

Morgan Stanleyn toimitusjohtaja Adam Jones kertoo, että Teslan keskeisiä huolenaiheita ovat ”suhteellisen vanhentunut” tuote, sähköautojen kysynnän hidastuminen keskeisillä markkinoilla, Kiinan markkinoiden ylitarjonta ja hybridien renessanssi.

Jonesin mukaan sähköajoneuvojen kysyntä heikkenee edelleen keskeisillä markkinoilla, kuten Kiinassa, voimakkaista hinnanalennuksista huolimatta.

Monet analyytikot odottavat, että Teslan ensimmäisen neljänneksen toimituksia painavat alaspäin todennäköisesti myös Punaisenmeren iskujen aiheuttamat toimitusketjun häiriöt, Berliinin tehtaan epäilty tuhopoltto ja Kalifornian tehtaan seisokkiaika uuden Model 3:n tuotantoon valmistautumisen vuoksi.

Kuten moni muukin analyytikko, Morgan Stanley leikkaa Teslan toimitusnäkymiä sen jälkeen, kun sen heikko Kiinan myynti helmikuussa lisäsi huolta kasvun hidastumisesta ja kilpailun lisääntymisestä.

”Kiinan EV-markkinoilla on ylitarjontaa, ja niillä nähdään hinnanalennusten tulva”, Adam Jonas kertoo pankin sijoittajakirjeessä ja ennustaa hintakilpailun jatkuvan tänä vuonna.

Tesla kohtaa kovan kilpailijan Kiinasta

Vähitellen on yhä selvempää, että sähköautokilpailussa yhä suuremmaksi uhaksi Teslalle on tulossa kiinalainen sähköautovalmistaja BYD.

BYD myi noin 3,02 miljoonaa ajoneuvoa vuonna 2023, mikä merkitsi lähes 62 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Kiinalaisvalmistaja aikoo rakentaa ensimmäisen eurooppalaisen autotehtaansa Unkariin. Eteläisessä Szegedin kaupungissa sijaitsevassa tehtaassa tullaan valmistamaan täyssähköautoja ja plug-in-hybridejä Euroopan markkinoille ja luomaan tuhansia työpaikkoja.

Teslan suurimmalla kiinalaisella kilpailijalla on jo Luoteis-Unkarissa sijaitsevassa Komaromin kaupungissa sähköbusseja kokoava tehdas. Huhtikuussa 2016 perustettu Komaromin tehdas oli BYD:n mukaan ensimmäinen tehdas Euroopassa.

Kiinassa sähköautojen suosiota selittävät valtion tuet ja sähköautojen edullisuus. Pienen sähköauton keskihinta Kiinassa oli 10 000 dollaria, kun se länsimarkkinoilla oli kolminkertainen. Kiinan kotimarkkinoilla markkinaosuuksista taistelee lähes sata valmistajaa kolmellasadalla eri automallilla.

BYD julkisti viime viikolla hinnanalennukset Seagull- ja Yuan Plus -crossoveriensa lähtötason hintoihin. Jones uskoo hintakilpailun jatkuvan, mikä kannustaa autovalmistajia laajentamaan kustannusten leikkauspyrkimyksiä.

Tesla on muutakin kuin sähköautovalmistaja

Uutistoimisto Reutersin mukaan Tesla tuo seuraavan sukupolven halvemmat mallinsa markkinoille vasta ensi vuoden lopulla. Tänä vuonna yhtiö lanseerasi Yhdysvalloissa päivitetyn Model 3 -kompaktin sedanin ilman suuria muutoksia sen ulkoiseen muotoiluun. Lisäksi yhtiö lanseerasi Cybertruckin, jonka toimitusjohtaja Elon Musk sanoi saavuttavan volyymituotannon vasta ensi vuonna.

Jones myöntää, että Tesla saattaa olla maailman teknisesti edistynein autoyhtiö. Kuitenkin yhtiön lähes koko tuotevalikoima on lanseerattu ennen koronakriisiä.

Jones pitää mahdollisena, että Teslan liikevoitto painuu pakkaselle tänä vuonna. Siitä huolimatta Morgan Stanley säilyttää Teslan lisää-suosituksen.

Jones muistuttaa, että Tesla on sekä autoalan osake että energia-, tekoäly- ja robotiikkayhtiö. Hänen mielestään sijoittajien ei pidä jättää huomiotta näiden muiden toimintojen jatkuvaa kehitystä, joista monet liittyvät sähköautoihin. Markkinat saattavat nämä muut toiminnot hinnoitella, mutta Morgan Stanleyn 320 dollarin tavoitehinta ei sisällä niihin liittyvää arvoa.

Kommentoi
Ylös
>