Verkkokauppa.comin liiketoiminta on altis kuluttajakysynnän muutoksille. Sen osoitti yhtiön heinäkuussa julkistama tulosvaroitus, joka johtui kuluttajaluottamuksen alhaisuudesta.
Yhtiön liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä viime vuonna laski kolme prosenttia ja oli 114 miljoonaa euroa. Lasku johtui heikosta kysynnästä erityisesti harkinnanvaraisissa kategorioissa, kuten televisioissa ja peleissä, kun taas kodinkoneiden, mobiililaitteiden ja IT:n kehitys oli parempaa.
Verkkokauppa.comilla on ollut kannattavuusvaikeuksia.
Vertailukelpoinen liiketulos painui heinä-syyskuussa miinukselle -0,7 miljoonaa euroa, ja se laski 3,0 miljoonaa euroa vertailukaudesta.
Verkkokauppa.com odottaa vuoden 2024 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liiketuloksen jäävän vuodesta 2023. Tulosohjeistus sisältää epävarmuustekijöitä liittyen ostovoiman ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Yhtiön liiketoiminta on kausiluontoista ja liikevaihto ja tulos ovat paljolti riippuvaisia viimeisen neljänneksen myynnistä.
Danske Bankin analyytikko Calle Loikkanen uskoo, että Verkkokauppa.comin toimintaympäristö on viimeisellä vuosineljänneksellä pysynyt pääosin muuttumattomana verrattuna edelliseen vuosineljännekseen. Se viittaa siihen, ettei kysynnän elpymistä ole vielä havaittavissa.
Vaikka korot ovat jatkaneet laskuaan ja ostovoima on parantunut, kiinnostus kulutuselektroniikkaa kohtaan on pysynyt alhaisena, Loikkanen toteaa pankin katsauksessa. Katteiden elpyminen edellyttää kuitenkin myyntivolyymia.
”Emme ole havainneet muutoksia kysynnässä Q4:llä verrattuna Q3:een, mikä todennäköisesti tarkoittaa jatkuvaa hidasta liikevaihdon kehitystä Verkkokauppa.comille. Kuten olemme aiemmin todenneet, yritys tarvitsee suurempia volyymeja saadakseen merkittävää vipuvaikutusta kustannuksiinsa ja siten parantaakseen katteitaan. Tämä ei todennäköisesti tapahdu ennen vuoden 2025 jälkimmäistä puoliskoa”, Loikkanen toteaa.
Danske Bankin hinta- ja tarjousvertailujen perusteella Black Fridayn ja joulun aikana vaikuttaa siltä, että Verkkokauppa.com on kilpailijoihinsa verrattuna keskittynyt enemmän kannattavuuteen kuin myyntiin ja markkinaosuuteen.
Pankki toistaa Verkkokauppa.comin osakkeen käyvän arvon vaihteluvälin 1,8-2,2 euroa, jossa keskipiste vastaa 13,6x EV/EBIT-kerrointa vuoden 2026 ennusteella.
Analyytikoiden konsensusennuste povaa yhtiön vuoden 2025 osakekohtaiseksi tulokseksi vain 0,05 euroa ja vuodelle 2026 0,10 euroa. Siten ensi vuoden P/E-kerroin on noin 23x, mikä on selvästi alhaisempi kuin kannattavan vuoden 2034 P/E-kerroin 52x.
Kuluttajaelektroniikaassa trendinä tuntuu olevan halvimman hinnan metsästys esim. Vertaa.fi kautta. Saksasta toimitusajat ja hinnat ovat samaa luokkaa suomen Postin kanssa eli kilpailu on muuttunut globaalimmaksi. Alalla pärjääminen vaatiikin aggressiivista hinnoittelua. Etämyynnin kasvaessa sisäänheittotarjoustenkin voima on laskenut etenkin Helsingissä jossa myymälän sijainti ei palvele kovin hyvin autoilevaa tai edes junaillevaa kansaa. Myymälän pitäisi sijaita Leppävaarassa, Kannelmäessä tai Malmilla. Paikassa johon pääsee sekä autolla että junalla helposti. Jätkäsaari, vaikka kuinka trendikäs onkaan, on pussin perällä oleva niemeke jonne pääsee helposti, siis ilman vaihtoja, vain raitiovaunulla. Ruoholahden myymälään pääsi sentään metrolla. Kuka alkaa kuljettamaan pesukonetta tai TV:tä julkisilla… ei kovinkaan moni, kyllä ne autolla haetaan. Siksi myös sijainnilla on väliä etenkin kun laajentaa valikoimaa kodinelektroniikkaan.