Uusien henkilöautojen kauppa jatkaa hyytymistään. Tammikuussa 2025 rekisteröitiin 5744 uutta henkilöautoa, mikä on 12,9 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden tammikuussa, kertoo Autoalan tiedotuskeskus.
Viimeisimmän 12 kuukauden aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 15,8 prosenttia laskussa.
”Vuosi 2024 oli haastava uuden auton kaupalle, ja myös tammikuussa 2025 uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät jäivät vaatimattomalle tasolle. Uusien pakettiautojen myynnin kasvu piristi muuten alakuloista uusien autojen kauppaa”, toteaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppa sen sijaan jatkui vilkkaana. Tammikuussa autoliikkeistä myytyjen käytettyjen henkilöautojen määrä oli 3,3 prosenttia edellisvuoden tammikuuta korkeammalla tasolla. Viimeisen 12 kuukauden aikana käytettyjen henkilöautojen myynnin määrä autoliikkeissä oli noin 6,7 prosenttia kasvussa.
Kovinta kasvu on kuitenkin pakettiautojen myynnissä.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan pakettiautoja rekisteröitiin 950 kappaletta tammikuun 2025 aikana. Määrä on 21 prosenttia edellisen vuoden tammikuuta suurempi. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat olleet kuitenkin 9,6 prosenttia laskussa.
Tammikuussa uusien pakettiautojen ensirekisteröinneistä 15,4 prosenttia oli sähkökäyttöisiä. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, ladattavien autojen osuus pakettiautojen ensirekisteröinneistä nousee 20,1 prosenttiin.
”Pakettiautojen ensirekisteröinneistä sähkökäyttöisten osuus oli tammikuussa 15,4 prosenttia, mikä on yli viime vuoden keskiarvon, joka oli 12,7 prosenttia. Myyntiä on kirittänyt hankintatuki, jonka käyttöaika valitettavasti päättyi vuodenvaihteeseen ja jonka jatkosta tulisi päättää tänä vuonna”, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Suomen autokannassa sähkökäyttöisiä pakettiautoja oli vuoden 2025 alussa yhteensä 4470 kappaletta. Määrä on vielä pieni, mutta kasvusuunnassa.
Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien sähköpakettiautojen määrä kasvoi noin 40 prosentilla verrattuna edellisvuoteen. Kaasukäyttöisiä pakettiautoja oli autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 1227.
Uusien pakettiautojen myynnin kasvua voidaan varovaisesti arvioiden pitää jonkinmoisena talouden ennakoivana suhdanneindikaattorina.
Pakettiautojen myynti ja taloussuhdanteet liittyvät toisiinsa usein logistiikkasektorin ja kuljetustarpeiden kautta. Talouden kasvuvaiheissa yritysten investoinnit kasvavat, mikä näkyy kuljetuskaluston hankinnoissa, kun taas taantumat hidastavat kysyntää.
Teollisuuden ja kaupan toiminnan vilkastuminen lisää kuljetustarpeita, mikä näkyy logistiikkakustannusten nousuna. Esimerkiksi verkkokaupan kasvu – joka on vahvasti sidoksissa yleiseen talouskasvuun – lisää pakettien määrää ja siten kuljetuskaluston tarvetta.
Elinkeinoelämän keskusliiton tammikuun Suhdannebarometrin perusteella suomalaisyritysten vaikein suhdannevaihe on takanapäin, mutta elpyminen on jäänyt vähäiseksi. Tämänhetkistä suhdannetilannetta kuvataan yhä heikoksi kaikilla päätoimialoilla.
Viime vuoden lopulla tuotannon ja myynnin kehitys ei yltänyt edellisen tiedustelun varovaisiin nousuodotuksiin.
Kuluttajat varautuvat pahempaan lamaan, edullisemmat kulut.
Suomi ei nouse ennenkuin saadaan oikeistohallitus. Vallassa oleva vasemmistohallitus Kok ja Ps vie syvemmälle lamaan.
Immeiset tilaa Temusta roinaa..