Kasvuosakkeet

Ällistyttävä 50 000 prosentin kurssinousu – tässä todellinen kasvuosakkeiden ruhtinas

Verkkokirjakauppa Amazonin osake on noussut 20 vuodessa ällistyttävät 50 000 prosenttia.

Verkkokirjakauppa Amazonin osake on noussut 20 vuodessa huikeat 50 000 prosenttia.

Amazon saavutti tänään yhden virstanpylvään, kun Nasdaqiin listatun yhtiön osake saavutti 1000 dollarin kurssinoteerauksen. Vajaassa 2,5 vuodessa yhtiön markkina-arvo on kolminkertaistunut. Vielä vuonna 2008 Amazon noteerattiin reippaasti alle 100 dollarin arvoon.

Kurssinousun taustalla on tietenkin vahva tuloskasvu.

Amazon on pystynyt kasvattamaan tulostaan kahdeksan vuosineljännestä peräjälkeen, Business Insider -sivusto huomauttaa. Tärkein syy tuloskasvuun on yhtiön AWS– eli pilvipohjaisen Amazon Web Services -palvelun menestys. Kovat odotukset yhtiön kasvunäkymistä heijastuvat myös osakkeen arvostustasoon, sillä osakkeen p/e-kerroin on 12 kuukauden tulosennusteilla reippaasti yli 100. Toteutuneella osakekohtaisella tuloksella p/e-kerroin on peräti 186.

Amazon on loistava esimerkki siitä, millaiseen kasvuun digitalisaatiota onnistuneesti hyödyntävä yritys voi parhaimmillaan päästä. Sen sanotaan olevan niin sanottu disruptiivinen yhtiö, joka tekee teknologiallaan vanhat toimintatavat tarpeettomiksi – samalla muuttaen markkinoita ja ansaintamalleja.

Amazon listautui vuonna 1997, jolloin vielä perinteiset kirjakaupat kuten Barnes & Noble hallitsivat jenkkimarkkinoita.

Toisin kuin perinteiset kirjakaupat, Amazonin kasvu perustuu siihen, että sillä on digitaalisia tuotteita ja digitaalinen alusta. Digitaaliset alustat sisältävät usein ”voittaja vie kaiken”-rakenteen. Kun alustalla on paljon myyjiä, on alusta ostajille houkutteleva paikka.

Amazonin alustalla on 100 000 myyjää, jotka tekevät vähintään 100 000 dollarin liikevaihtoa.

Lisäksi Amazon pystyy tietokoneavusteisesti integroimaan uusia palasia vanhaan tuotteeseensa. Jatkuva integraatio mahdollistaa sen, että Amazonin tuote on jatkuvasti ajan tasalla. Amazon on siis rakennettu tavalla, joka mahdollistaa innovatiivisuuden säilymisen massiivisen kokoisessa yrityksessä.

Pilvipalveluissa Amazon jyrää suuruuden ekonomialla. Amazonin AWS-pilvipalvelun koko on massiivinen – se on 10-kertainen kilpailijoiden yhteenlaskettuun kapasiteettiin verrattuna.

Koon tuomasta edusta kertoo jo sekin, että tilausvideopalvelu Netflix käyttää Amazonin AWS-palvelua, koska se ei olisi muuten yksinkertaisesti pystynyt 130 maan kattavaan kansainvälistymisoperaatioonsa. Netflix valitsi siis Amazonin AWS-palvelun, vaikka Amazonin Prime Instant Video on Netflixin merkittävä kilpailija.

Kommentoi
Ylös
>