Yritysuutiset

Kuluttajaliitto: Finnair polkee ”häpeällisesti” lentomatkustajien oikeuksia

Finnairia koskevien valitusten määrä on noussut yli 70 prosenttia vuodessa.

Finnair lento istuimet lentokone

Kuva: Finnair Oyj.

Finnairia koskevien valitusten määrä on noussut yli 70 prosenttia vuodessa.

Finnair on viime aikoina ollut runsaasti julkisuudessa erityisesti EU:n ylivarausasetusten mukaisten vakiokorvauksiin liittyvien ongelmien vuoksi. Ongelmat ovat liittyneet erityisesti teknisistä syistä johtuviin lentojen viivästyksiin ja peruutuksiin.

Finnair ei ole aina maksanut kuluttajille tällaisissa tapauksissa asetuksen mukaista korvausta kokonaan, tai on tarjonnut asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta. Joissain tapauksissa Finnair on pyrkinyt maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla.

Finnair on vaatinut kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen silloin, kun lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika.

Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta kieltoa Finnairin menettelyyn lentojen peruutusten korvauksissa.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan tällainen syy ei EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi olla maksamatta vakiokorvausta.

Näitä syytöksiä lentoyhtiötä kohtaan osoittaa Kuluttajaliitto avoimessa kirjeessään Finnairille.

Kuluttaja-asiamies on vienyt Finnairin markkinaoikeuteen kyseisten ongelmien vuoksi.

Kuluttajaliiton mukaan Finnairia koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016. Myös Kuluttajaliiton jäsenet ovat olleet yhteydessä liittoon Finnairia koskevista ongelmista.

Kuluttajaliiton mielestä syntyy vahva vaikutelma siitä, että merkittävä osa Finnairin matkustajista kokee palvelussa olevan puutteita.

”Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain. Kuluttajaliitto haluaa tietää, mitä ongelmien taustalla on sekä miten ja millä aikataululla Finnair aikoo korjata tilanteen”, liitto vaatii kirjeessään.

Finnairin tulkinta korvausten maksamisesta on erilainen.

Muuten normaaleista myöhästymisistä, jotka johtuvat ihan tavallisista teknisistä vioista, maksetaan korvaukset hakemusten perusteella täysimääräisinä, sanoo mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist Ylelle.

Tallqvistin mukaan asiakkaalle tarjotaan usein sovintoratkaisua, koska suunnittelu- ja valmistusvirheiden todentaminen vie pitkään. Kuluttaja-asiamiehen kanta siis on, ettei Finnair saisi antaa vain osittaista korvausta tai lahjakorttia.

Finnairin mielestä kuluttaja-asiamiehen kanta poikkeaa EU-maiden linjasta.

Kommentoi
Ylös
>