Kasvuosakkeet

Voiko 100 prosenttia vuodessa noussut osake olla edullisesti hinnoiteltu?

Alibaban osake on noussut vuodessa sata prosenttia. Voiko tällainen osake olla edelleen järkevä ostos?

Alibaban osake on ollut viimeisen vuoden nousukiidossa ja osakkeen kurssi on noussut noin sadasta dollarista 200 dollarin tasoihin.

Alibaban osake on noussut vuodessa 100 prosenttia.

Sijoittajalle herääkin kysymys voiko osake enää nousta, vai onko eväät jo syöty. Yksi tapa tarkastella asiaa, on verrata Alibabaa Amazoniin.

Sekä Amazon, että Alibaba toimivat digitaalisesti ja verkkokaupan alalla. Kummallakin on kaupankäyntialusta, jonka lisäksi tarjotaan muutakin kuten pilvipalvelua ja viihdettä. Miten näiden yhtiöiden kasvunäkymät ja eilen julkaistut osavuotiskatsaukset vertautuvat toisiinsa?

Alibaban kasvu on hurjaa

Alibaba laittoi eilen pöytään kovat kasvulukemat. Vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 56 prosenttia 12,8 miljardiin dollariin.

Jos vertaamme Alibaban liikevaihdon kasvua Amazonin liikevaihdon kasvuun, huomaamme että Alibaba kasvaa selkeästi voimakkaammin. Vertailu on tehty siten, että vuoden 2014 viimeisen vuosineljänneksen liikevaihto on kummankin yrityksen kohdalla indeksoitu sataan ja tätä on verrattu myöhempien viimeisten vuosineljännesten liikevaihtoon.

Alibaban liikevaihto kasvaa Amazonia nopeammin

Hinnan suhde tulokseen ei kerro kaikkea

Tyypillisesti osakkeen arvostustasoa mitataan suhteessa tulokseen (P/E), liikevaihtoon (P/S) tai kirja-arvoon (P/B) verraten. Näin saadaan osakkeen suhteellisesta arvostuksesta arvio.

Teknisesti Amazonin ja Alibaban osakekohtaisia tuloksia on helppo verrata keskenään, kun lähtökohtana käyttää vuoden viimeisen vuosineljänneksen aikana kertynyttä tulosta. Tähän vertailuun kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella kahdesta syystä. Ensinnäkin kyse on yksittäisistä vuosineljänneksistä ja toisekseen sekä Amazon, että Alibaba panostavat niin voimakkaasti kasvuun, että todellista tuloksentekopotentiaalia on vaikea hahmottaa.

P/E-mittarilla mitattuna Amazon on selkeästi kalliimpi. Gurufokuksen mukaan Amazonin eteenpäin katsova P/E on 161,29 ja Alibaban 30,3. P/E-luvun ongelmana kuitenkin on, että kasvuyritykset panostavat niin voimakkaasti kasvuun, että tämän päivän tuloksentekokyky kertoo yksinään hyvin rajatusti huomisen tuloksentekokyvystä.

P/S-mittari soveltuu yleisesti ottaen paremmin kasvuyritysten arviointiin, mutta tässä tapauksessa sitäkään ei voi käyttää. Alibaba tarjoaa pääsääntöisesti alustan, jossa myyjä ja ostaja kohtaavat. Isosta kaupasta ainoastaan pieni osa, eli Alibaban komissio näkyy liikevaihtona. Amazonin kohdalla Amazon on monesti myyjänä, ja tällöin koko kauppasumma on liikevaihtoa.

Amazonin verkkokauppa tuo matalan marginaalin ja korkean liikevaihdon. Alibaban komissio tuo matalan liikevaihdon, mutta korkean marginaalin. Arvostuksen vertaaminen on siis hankalaa.

P/B-mittari taas soveltuu kehnosti sellaisen yrityksen arvon mittaamiseen, jonka arvo perustuu voimakkaasti esimerkiksi alustaa käyttävien asiakkaiden suureen lukumäärään. Ne kun eivät näy taseessa.

Oikea hinta?

Amazonissa tulevaisuuden kannalta mielenkiintoisia asioita ovat muun muassa mainostulot ja Alexa. Amazonin mainostulot kasvoivat vuoden viimeisellä neljänneksellä lähes 60 prosenttia. Amazonin perustaja Jeff Bezos on kuitenkin eniten innoissaan Alexan tuomista mahdollisuuksista. Erilaisia Alexan avulla hallittavia älykotilaitteita on tarjolla jo 4000 ja 1200 brändiä.

Konkreettisen kosketuksen Alexan tuomista mahdollisuuksista saa alla olevalta videolta.

Amazonilla on kuitenkin myös haasteita. Yhdysvaltojen ulkopuolinen kasvu ei ole yhtä voimakasta ja toisaalta eteenpäin katsova P/E 161 voi olla haastava saavuttaa yritykseltä jolla on jo nyt yli 540 000 työntekijää

Alibaban arvostus ei vaikuta yhtä haastavalta. Keskimääräinen tuloskasvu viimeiseltä kolmelta vuodelta on ollut noin 56 prosenttia. Mikäli sama tahti jatkuisi seuraavat kolme vuotta, eikä osakkeen hinta muuttuisi, tippuisi eteenpäin katsovan P/E:n arvo 30:stä kahdeksaan.

Skenaariossa on monta epävarmuustekijää, mutta se kertoo siitä, että pitkässä juoksussa Alibaban osakkeella on vielä varaa nousta. Amazoniin verrattuna Alibaban etuna ovat myöskin perustaja Jack Ma:n hyvät välit Kiinan presidenttiin, Kiinan kotimarkkinaetu ja ”vaivaiset 50 000” työntekijää. Kymmenen kertaa pienempi työntekijöiden lukumäärä antaa enemmän tilaa kasvulle.

Tulosjulkistusten seurauksena Amazonin kurssi kuitenkin nousi ja Alibaban laski. Amazon kurssinousua selittää odotuksia voimakkaampi tuloskasvu. Alibaban kurssilaskun syynä puolestaan ei välttämättä ole odotuksia heikompi tulos vaan 33 prosentin osuus Antpaysta, joka ostettiin immateriaalioikeuksilla, ei rahalla. Immateriaalioikeuksien vaihtaminen osakkeisiin on voitu tulkita markkinoilla outona toimintatapana.

Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa sekä Amazonin, että Alibaban osakkeita. 

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös