Oma talous

Elon Muskin 7 vinkkiä tuottavuuden parantamiseksi

Joko on aika “lopettaa typerien sääntöjen noudattaminen”?

Elon Muskilla – ketä joko rakastat tai vihaat – on meneillään tuottelias vuosi. Teslan osakkeen arvo on tällä hetkellä reilusti yli 1400 dollaria, kun se oli vielä maaliskuun puolivälissä noin 360 dollaria.

Teslan nykyinen yli 200 miljoonan dollarin markkina-arvo tekee siitä maailman arvokkaimman autonvalmistajan, vaikka esimerkiksi Toyota myi vuonna 2019 yli 10 miljoonaa autoa ja Tesla vain 368 000. Tekniikka & Talous raportoi Teslojen myynnin viisinkertaistuneen Suomessa viime vuonna.

Monet sijoittajat uskovat selvästi Teslan tulevaisuuteen ja Muskin kykyyn johtaa yritystä, riippumatta siitä, miten epätavanomainen hänen lähestymistapansa voi joskus olla. Tuottavuus on yksi aihepiiri, jossa perinteiset johtamiskäytännöt eivät välttämättä ole aina paras vaihtoehto.

Inc. tuo esiin Muskin vuonna 2018 lähettämän sähköpostin kaikille Teslan työntekijöille, jossa on vinkkejä tuottavuuden parantamiseksi.

1.  Älä pidä suuria kokouksia

”Lopeta suurien kokousten pitäminen, ellet ole täysin varma, että ne tarjoavat lisäarvoa kaikille osallistujille, silloinkin pidä ne hyvin lyhyinä”, Musk kirjoitti.

Laske seuraavan kokouksen aikana jokaisen huoneessa olevan henkilön tuntiliksa ja pohdi kokouksen jälkeen oliko kokous summan arvoinen. Muskin mukaan jokainen kokous, joka ei tuota tuloja tai kustannussäästöjä, joko tärkeän päätöksen tai konkreettisen toimintasuunnitelman muodossa, on ajanhukkaa.

2. Lopeta toistuvien kokousten pitäminen

Kokouksen esityslista ei saa sisältää sanoja kuten ”kertaus”, ”tilannekatsaus” tai ”keskustelu”, vaan agendan pitäisi mahtua yhteen lauseeseen, kuten ”Aseta tuotteen julkaisupäivä” tai ”Valitse ohjelmistokehittäjä tietokannan uudelleensuunnittelua varten”. Päätöksen tekeminen ei vaadi kuin yhden kokouksen.

3. Voit kävellä vapaasti ulos kokouksista

”Poistu kokouksesta tai lopeta puhelu heti, jos ilmenee, ettet voi tuoda asiaan lisäarvoa”, Musk kirjoitti. ”Se että poistut ei ole epäkohteliasta, vaan se, että jäät tuhlaamaan toisten aikaa.”

Ehkä parempi lähestymistapa kuitenkin olisi kannustaa työntekijöitä puhumaan kokouksen jälkeen ja ehdottaa tapoja, jolla he voivat auttaa, mutta joka ei vaadi heidän läsnäoloaan kokouksessa.

4. Lopeta lyhenteiden ja kapulakielen käyttö

”Kaikki selitystä vaativa viestintä estää kommunikaatiota. Emme halua, että ihmisten on opeteltava sanakirja työskennelläkseen Teslassa”.

Erinomaiset johtajat viestivät esimerkillään selkeästi, asiallisesti ja ytimekkäästi eri toimialojen ja osastojen välillä.

5. Lopeta viestinnän komentoketjujen seuraaminen

”Viestinnän tulisi kulkea lyhyimmän reitin kautta, joka tarvitaan työn suorittamiseen, eikä ’komentoketjun’ kautta”, Musk kirjoittaa.

Monet johtajat ovat mukana erilaisissa turhissa viestiketjuissa, ja vain itsevarmimmat johtajat luottavat siihen, että asianomaiset henkilöt saavat asian hoidettua ilman heidän valvontaansa.

”Ne päälliköt, jotka pakottavat komentoketjujen käyttöä viestinnässä, työskentelevät pian muualla.”

6. Lopeta viestinnän rajoittaminen osastojen välillä

”Suurin ongelmanlähde viestinnässä on huono osastojen välinen kommunikointi.”

Rohkaise suoraan viestintään. Tai oikeastaan, vaadi suoraa viestintää eri osastojen välillä.

7. Lopeta typerien sääntöjen noudattaminen

”Jos voisit muuttaa kaikki typerät säännöt, jotka estävät asiakaspalvelua tai työtäsi, mitkä ne olisivat ja miten tekisit sen?”, Musk kirjoittaa.

Todista, että olet halukas kuuntelemaan ja muuttumaan. Tee kaikkesi välttääksesi jäykkiä sääntöjä ja suosi prosessien virtaviivaistamista, jolla vapautat työntekijät keskittymään tosiasialliseen työn tekemiseen.

”Pidä tervettä järkeä oppaanasi.”

Myös Google on onnistunut luomaan ainutlaatuisen työkulttuurin, jossa tiimityötä arvostetaan ja työntekijät uskaltavat ottaa riskejä. Jeff Bezos on rakentanut Amazonin näiden 14 johtamisperiaatteen pohjalta.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös