Kasvuosakkeet

Sijoittaja, keskity yritykseen älä osakkeeseen – case HubSpot

Seuraa kurssia, osta dipeistä ja myy kalliilla. Kuulostaa helpolta, mutta sijoittaja joka keskittyy yritykseen pärjää todennäköisesti paremmin.

Ajoittaminen tarkoittaa sitä, että seurataan kursseja ja koitetaan löytää oikeaa ostonpaikkaa alhaisista kursseista ja myyntipaikkaa kurssihuipulta. Kuulostaa helpolta. Hyödynnä dipit. Osta pohjilta.

Sijoitustutkimusyhtiö Morningstarin tutkimuksen mukaan keskimääräinen sijoittaja kuitenkin epäonnistuu ajoituksessaan. Osake tai rahasto, jonka kurssi on noussut paljon tuntuu hyvältä sijoitukselta. Vastaavasti dipin jälkeen sijoitus ei enää tunnukaan niin hyvältä ajatukselta ja sen ostonappulan painaminen onkin astetta hankalampaa siinä oikeassa elämässä.

Passiivinen asenne on passiivista tuotetta tärkeämpää

Pörssinoteerattu rahasto, eli ETF, tuo sijoittajille monia etuja kuten alhaiset kulut ja hyvän tuoton. Passiivinen sijoittaminen osakeindeksiin on saanut laajan suosion ja maineen siitä miten indeksiä ei voi voittaa.

Keskustelua käydään myös siitä kuinka monet aktiiviset rahastot ovat tosiasiallisesti piiloindeksoituja tuotteita, jotka eroavat pörssinoteeratusta rahastosta ainoastaan kuluiltaan. Tällöin on myös noussut esiin kritiikkiä finanssivalvontaa kohtaan. Miksi passiivista tuotetta saa myydä kalliina aktiivisena tuotteena? Miksi finanssivalvonta ei puutu asiaan?

Piensijoittajan kannalta merkittävämpi asia on kuitenkin pohtia tuoko passiivinen tuote oikeasti mukanaan passiivisen sijoittamisen edut. Ainakin yhden tutkimuksen mukaan näin ei suinkaan ole, vaan sijoittajien saamat tuotot lähtivät laskuun pörssinoteerattuun rahastoon sijoittamisen myötä. Tämä arvonlasku johtui nimen omaan pörssinoteeratuista rahastoista.

Pörssinoteerattuihin rahastoihin on niin helppo sijoittaa, että niillä aletaan käymään kauppaa. Markkinoita aletaan ajoittamaan pörssinoteerattujen rahastojen kautta ja tämä aktiivisuus syö passiivisten tuotteiden tuotot.

Yhteenvetona voidaan todeta, että passiivinen asenne on passiivista tuotetta tärkeämpää. Sijoitat sitten suoraan osakkeisiin tai aktiivisiin rahastoihin tai passiivisiin rahastoihin voi yliaktiivisuus syödä tuottosi.

Keskimääräinen sijoittaja siis menettää aktiivisuuden myötä osan salkkunsa tuotosta. Lisäksi sijoittamisesta tulee stressaavampaa kuin mitä sen tarvitsisi olla. Usein tuodaan esiin kuinka Warren Buffet on kertonut, että indeksirahasto on monille sijoittajille paras vaihtoehto. Yhtä tärkeää on neuvon toinen passiivista asennetta kuvaava puoli: “Osta alhaisen kulun indeksirahastoa – ja jätä se sen jälkeen rauhaan“.

Tässä kaksi vinkkiä hermoja hillitsemään eli ajallinen hajautus ja yrityksen seuraaminen.

Käytä ajallista hajautusta

Ajallinen hajauttaminen voidaan toteuttaa usealla eri tavalla, mutta otetaan esimerkkinä kuukausittaiset ostot hinnasta välittämättä. Ideana on, että hajautat ostosi pidemmälle ajalle ja päätät etukäteen koska osakkeita ostetaan.

Jos olet päättänyt etukäteen tekeväsi oston, joka kuun 20. päivä niin sinun ei tarvitse seurata osakekursseja. Teet saman oston joka tapauksessa.

Ajoitusstrategian käyttö vähentää mahdollista stressiä ja hermostuneisuutta, eli juuri niitä tunteita, joiden vallassa virheitä tehdään eniten.

Sijoittaja, keskity yritykseen älä osakkeeseen

Yksi osakesijoittamisen mielenkiintoisempia ilmiöitä on, että osakkeen hinta seuraa yrityksen tuloskehitystä, mutta vain pitkällä aikavälillä.

Yrityksen kasvu siirtyy osakkeen hintaa, mutta siihen menee aikaa.

Sijoittajan tulisikin omistaa yritystä ei osaketta.

Katsotaan esimerkin kautta mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa. Kaikki osakkeet eivät liiku yhtä vauhdilla kuin markkinointiin ja myymiseen ohjelmistoja tarjoava HubSpot, mutta perusperiaate toimii muillakin osakkeilla.

Mietitään sijoittajaa, joka keskittyy yrityksen kasvuun ja osavuotiskatsauksiin. Nähdään, että käsillä on erittäin tasaisesti kasvava yritys. Presidentit vaihtuu, Yhdysvaltojen korot nousee, Brexit lähestyy ja markkinoilla spekuloidaan. Silti itse yritystoiminta jatkuu periaatteella “business as usual”.

HubSpotin tapauksessa tämä tarkoittaa, että asiakkaiden lukumäärä kasvaa erittäin tasaista tahtia.

HubSpotin osavuotiskatsauksesta Q1 2017 näkee, että yrityksen asiakasmäärä kasvaa tasaista vauhtia.

Myös liikevaihtoa tarkastellessa nähdään, että tasaista tahtia mennään.

HubSpotin liikevaihto on kasvanut hyvin tasaisesti, mutta voimakkaasti. Tämä nähdään osavuotiskatsauksesta Q1 2017.

Tarkastellaanpa seuraavaksi HubSpotin osakekurssia reilun kuukauden ajalta vuoden 2016 alusta.

Osakekurssi voi liikkua eri suuntaan kuin yrityksen kehitys

Miksi yrityksen arvosta suli puolet? Mikä oli se tapahtuma, joka muutti HubSpotin tulevaisuuden näkymiä? Jälkiviisaana voidaan sanoa, että mitään merkittävää ei tapahtunut. Yritys yksinkertaisesti jatkoi erittäin tasaista kasvuaan.

Otetaan toinen esimerkki, jossa ei vielä voida olla jälkiviisaita. Goldman Sachs kertoo, että pitää teknologian osakkeita kalliina. HubSpotin arvosta sulaa muutamassa päivässä 16 prosenttia.

Goldman Sachs kertoi, että pitää teknologian osakkeita kalliina. Tämän seurauksena HubSpotin osakkeen arvo laski reippaasti.

Meneekö HubSpotilla nyt vuoden 2017 kesäkuussa heikommin kuin aikaisemmin? Onko kasvu tyrehtynyt? Todennäköisesti ei ole, mutta sitä ei voi tietää ennen toisen vuosineljänneksen osavuotiskatsausta.

Kaiken opetus on se, että osakkeen kurssia seuratessa liiketoiminnan epävarmuudesta tulee helposti väärä kuva, jossa riskit ja yliaktiivisuus korostuvat. Seuraamalla yrityksen kehitystä saa paremman kuvan yrityksen tuloksesta.

Toki osakesijoittamiseen, ja etenkin kasvusijoittamiseen, liittyy muitakin asioita, jotka on hyvä huomioida.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—Improve Media -->

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös